Sunday, February 22, 2009

RENONGAN......


Kebajikan kepada para seniman kini mendapat perhatian Kerajaan.Kementerian Kebudayaan, kesenian dan Warisan (KEKWA) mewakli kerajaan memainkan peranannya bagi melaksanakan tujauan tersebut. Hasilnya ramailah sudah para seniman yang mendapat
bantuan dari tabung yang telah dibentuk.

Bantuan saperti pencen kepada seniman veteran,bantuan perubatan dan bebagai bentuk bantuan turut diberikan dalam usaha mmembantu gulungan seniman.
Usaha yang baik itu sedikit sebanyak dapat melegakan gulungan seniman yang terhimpit dengan bebagai macam kesulitan.

Sebagai pelukis saya berharap bantuan itu hendak melibatkan semua gulungan seni dan tidak hanya kepada gulungan seni tertentu saja. Merujuk kepada berita dimedia gulongan yang disebut selalu mendapat bantuan ialah pelakon dan penyanyi. Gulongan seniman yang lain jarang kedengaran.

Dalam suasana ekonomi negara yang terut menerima tempias kemelesetan ekonomi dunia, berbagai keedah rangsangan ekonomi dilaksanakan oleh kerajaan bagi menolong mewujudkan daya saing menghadapi cabaran. Sejumlah besar wang melibatkan billion ringgit telah di peruntukan bagi memacu ekonomi negara. Cuma yang tidak sangat disebut kesan yang dihadapi oleh kumpulan seniman khas para pelukis.

Perkembangan senilukis di negara sangat pesat. Ini adalah kelangsungan dari wujudnya instusi pendidikan senilukis dan rangsangan perkembangan ekonomi negara selepas kemerdekaan. Kewujudan Balai Seni lukis Negara, Pasar Seni, pegajian seni dan pembelian karya dari kerajaan, pihak koprat dan induvidu telah mendorong mencambahkan gulongan pelukis yang menjadikan senilukis sebagai kejaya dan sentiasa bertambah setiap tahun.

Dengan suasana sekarang, gulongan pelukis turut menerima kesannya dan amatlah perlu di salorkan juga ransangan ekonomi kepada gulungan ini dalam usaha meyakinkan kepada masyarakat bahawa seni, khasnya senilukis adalah bidang kejaya yang berdaya maju dan sentiasa mendapat sokong dari pihak kerajaan.

Satu cadangan yang boleh dan mampu dilaksanakan oleh pihak kerajaan iaitu dengan menjadikan dasar kepada semua enjensi kerajaan di pusat, negeri dan daerah memperuntukan beberapa peratus ( 10 % ) perbelanjaannya setiap tahun bagi tujuan membeli karya lukisan pelukis tempatan. Ini tentunya menjadi dorongan dan semangat kepada para pelukis di seluroh negara.

Dalam masa yang sama cukai barang peralatan lukisan hendah di kurangkan memandangkan harga peralatan lukisan kini meningkat naik, mahal.

Akhirnya tiada yang mustahil, dan tetulah kita menyokong slogan Malaysia boleh.

No comments: