Friday, January 2, 2009

HARAPAN DI TAHUN BARU

Assalammualaikum.

Tahun 2008 bebagai usaha dirancang dan penuh dengan cabaran. Segala yang masih belum berjaya akan diteruskan di tahun 2009, yakni tahun baru.
Sebagai pelukis banyak karya yang hendak dibuat tak kiralah molek atau tidak dan tak kesah laku atau tidak. Peranan pelukis ialah bekarya DAN ITU SUMBANGAN MEREKA KEPADA NEGERI DAN NEGARA dan serah pada masyarakat untuk menilai.

Sesekali berharap juga pada kerajaan agar memainkan peranannya iaitu melalui kementerian yang berkaitan. Sebenarnya jika ada kesedaran dan kesungguhan untuk membangunkan seni khasnya senitamapak, khasnya di Pahang, Tidaklah menjadi masaalah besar. Masaalah yang sebenarnya ialah, dipihak kementerian pegawai yang dihantar tidak berminat dan kurang inisiatif memajukan atau kalau berminat pun bidang-bidang yang bukan seni tampak,. Bidang-bidang tersebut menonjol dan berkembang.

Wakil kerjaan negeri melalui exco yang dilantek kebanyakan langsung tak ada pengetuan seni dan berminat dengannya, sekadar berucap dan merasmikannya. Kalau ada pula mulalah menjadi kepantingan diri. Nasib seniman saperti pelukis khasnya di negeri Pahang bertambah malang.Tak taulah bila akan berubah.Jangan sampai para seniman pun mula merasa benci.

Harapan tahun baru hendaknya tidak tinggal harapan. Kalau ianya menjadi gemilang nama negeri dan negera juga gemilang. Kan PM mahu mahukan semuanya modal insan sentiasa cemerlang,gemilang dan terbilang. Seniman yang dibantu pun bukan orang lain, merekan adalah rakyat, kan!

m.shaimy.

2 comments:

.@blogger.com said...

Sdr/i,

Blog sdr/i telah di-link-kan didalam blog hub GERBANG TEMU MAYA @ GABUNGAN SUARA ANAK PAHANG - tanpa prejudis. Blog GERBANG TEMU MAYA ini telahpun di-link-kan didalam blog bug ternama PENGABUNG SUARA ini akan memberikan blog-blog dalam GTM mendapat lebih pengunjung.

Sila maklumkan jika sdr/i tidak bersetuju blog sdr/i dimuatkan didalam GTM untuk kami keluarkannya. Harap maklum dan terima kasih.

http://gerbangtemumaya.blogspot.com

Hashim Zabidi said...

Nampak gaya, sdr.macam kecewa Teruskan sdr tanpa banyak songeh. Teruskan dengan cita cita anda sebagai pejuang. Teruskan biar kering cat di Kilang. Biar licin kanbas dipasaran. Jika tidak buat tukar haluan, ambil tasbih bilang butir butirnya biar sampai beribu kali malah berjuta pun tak apa.