Thursday, March 19, 2009


Memanglah leteh. Semalam tidur lewat. jam hampir tiga pagi baru sepupu dan bapak saudaranya minta diri.

Banyak perkara yang diceritakan. Sejarah datok nenek berhijrah dan menetap di Kuantan sejak 1900 lagi. Menjenguk sumbangan yang telah dikembangan
sehingga kini dan pemikiran jenarasi muda. Banyak meninggal cerita yang menarik.

Kerunsingan berkisar sempadan Melayu yang mula merasakan tidak penting akan jati diri dan warisan lagi. Mereka berpendapat sekarang pun kita perlu kepada keterbukaan, tidak pun ,di suatu masa akan berubah juga.

Di dalam hati rupanya ada kesamaan walaupun sudut pandang berbeza. Mengapa.

mengapa masih ada rasa?
kerana darah daging pusaka tetap terpahat dijiwa. Biarpun Melayu itu telah bercampor aduk , bebagai bangsa yang datang dan berada di bumi Melayu tidak mudah pulang dan ada yang terus tidak tinggal. Mereka bepeluang untuk maju dan semamangnya kini mereka maju. Sambutan mesra sentisa menjadi peluang dan di puncak pemikiran mereka kini saat mengusai dekat.

Begitu pahit pun di telan. Tentulah masa boleh merubah keadaan. Masa membuat kita resah,bimbang dan takut. rasa seorang ibu milihat anaknya terpinggil di bumi yang telah mereka terokai. Melara dan tidak berkeris lagi. Melihat anaknya memegang mata keris yang tajam. Orang lain memegang hulunya. Jangan sampai keris itu disentap.

Tak sama rasa anak muda yang mandi di paip dan berjalan di lebuh raya. Laju dan mesti ada wang untuk cepat. Tak sama orang dulu yang sekolah atap ke sekolah berkaki ayam dengan orang kini bijak dan ramai yang menjadi sarjana. orang dulu yang boleh bersabar dan berjaya membuka kampong dengan orang sekarang yang banyak melolong tapi tanah tergadai.

jangan sampai semua menjadi terlambat.Terlewat, tapi masih berpeluang memperbaiki. Cucu cicit tak kecewa.


20.3.09

1 comment:

Hashim Zabidi said...

Sejak 1900 dari kepulauan mana? dan selepas jam 3.00 mlm mereka pulang kemana.Apa yg tak kena dgn perkembangan yg ingin dikeluhkan. Saya kurang mengerti.