Monday, March 23, 2009



Orang Sumatra Barat berlayar ke Pahang dan akhirnya menetap di tebing sungai yang kemudiannya di panggil Kampong orang Kuantan. Kubur di tebeng sungai Kuantan membukti kehadiran mereka( Kata saudaraku,keluaganya datang pada
lebeh kurang 1900 ).Orang Melayu dan lain bangsa telah pun ada ketika itu.

Mengikut saudaraku keturunannya terdiri dari orang Kampar, Padang Indonesia. Mereka jugalah dikatakan kumpulan yang membuka Kampung Bukit Ubi. Salah seorang yang terkenal dan masih di sebut pada hari ini ialah Haji Junid yang berjaya menjadi orang kaya dengan memiliki tanah yang banyak. Sejak itu keturunannya sangat terpandang dan terlibat dalam bebagai aktiviti saperti politik, peniagaan dan sebagaimacam, hingga kini.

Sebahagian jenerasi muda mereka menjadi orang berjaya. Mereka mendapat pendidekan dan berpeluang belajar di luar negara dan ada yang berkahwin dengan orang luar.

Tanpa di sedari kehidupan mereka kini jauh lebeh selesa dan mampu. Perubahan dari pembangunan negara yang melimpah ruah dan kealpaan terhadap nilai bangsa serta tidak kesah sejarah melemahkan jati diri. Desakan dari kumpulan tertentu dengan fahaman saperti hak asasi manusia, soialism, maxism dan leberalism seakan meyakini mereka bahawa kini kita adalah sama.

Secara realitinya inilah yang sedang berlaku.Penyakit hilang keyakinan telah bertambah saperti tak terbendong seolah-olah sedang menunggu menang sorak kampong tergadai. Kenapa sampai begini jadinya?......

5 comments:

Hashim Zabidi said...

Shaimy, salam...
Pada saya itu adalah satu perkembangan yang baik dan sehat.Itu lah satu jatidiri.

Ism dlm dunia ni macam macam.Apa salahnya mereka anut, kan itu jatidiri juga.

Saya salute Hj.Joned, dia dan keluarga adalah di antara org melayu yg berjaya.

Anonymous said...

love it!

Pegawai Khalwat said...

Jangan lupa 1st Malaysian International Drawing Marathon.

Anda dijemput!

Lawat
http://shahrulanuarshaari.blogspot.com/2009/04/1st-malaysia-international-drawing.html

irwanbajang said...

blog ini berisi tulisan2 yang menari, sementara foto2 klasiknya membuat saya betah berlama2 membacanya..
salam kenal, silakan mampir ke blog saya


:D

D'Rimba said...

Salam pelukis handalan.